رویدادها آرشیو خبر ها
دردنامه همسر بازیكن فقیدِ یوونتوس

دردنامه همسر بازیكن فقیدِ یوونتوس

ماریه‌لا كاوانا ملقب به ماریه‌لا شیره‌آ، بیوه 69 ساله گائه‌تانو شیره‌آ؛ مدافع فقید باشگاه یوونتوس و تیم ملی ایتالیا با رادیو Anch’io lo Sport در خصوص حاشیه‌های پیش آمده در دیدار یوونتوس و فیورنتینا و اهانت به شوهر مرحومش گفتگویی انجام داده و در آن از مسئولان فدراسیون فوتبال ایتالیا درخواست كرده تا برای جلوگیری مجدد از بروز چنین اتفاقاتی در ورزشِ كشور، چاره‌اندیشی كنند. كاوانا كه یكی از فعالان سیاسی قدیمی در كشور ایتالیا نیز محسوب می‌شود در این گفتگو عنوان كرده است:

 

پیش از هر چیز از شنوندگان رادیوی شما بابت بی‌حالی‌ام عذرخواهی می‌كنم؛ مقداری در ناحیه قفسه سینه احساس درد می‌كنم و به همین خاطر تحت درمان هستم. بماند اینكه اتفاق روز شنبه نیز به شدت من و خانواده‌ام را مكدر كرده است.
دانستن اینكه گائه‌تانو شیره‌آ چقدر در میان فوتبال‌دوستان (چه طرفداران یوونتوس و چه تمام هواداران فوتبال در سرتاسر جهان) محبوب است نیازی به توضیح من ندارد. آنچه در حاشیه دیدار شنبه عصر یوونتوس در فلورانس خودنمایی كرد چیزی جز یك خشونت وحشیانه نبود. خشونت تنها پرتاب و یا صدمه زدن فیزیكی نیست، گاهی این پدیده نامطلوب روح و احساسات را نشانه می‌گیرد.
بی‌تردید ریشه این رفتارها روان‌شناختی است و نیاز به درمان و چاره‌اندیشی دارد. می‌گویند افرادی از این دست در جامعه طرفداری فوتبال اندك هستند اما معتقدم بخش تلخ ماجرا اینجاست كه همین تعداد كم سال به سال بیشتر می‌شوند.
متولیان فوتبال در ایتالیا و سراسر دنیا اگر خواهان ریشه‌كن كردنِ این رفتارها و جلوگیری از عدم تكرار آنها هستند چاره‌ای جز اتخاذ تنبیهات سخت ندارند. نزدیك شدن جامعه به بی‌تفاوتی، فراموش كردن احساسات و عواطف و البته تخریب ارزش‌ها و افراد قابل احترام، فارغ از آنكه به امثال شیره‌آ ضربه بزند احساسات عمومی و غرور ملی را جریحه‌دار می‌كند.
خاطیانِ روز شنبه صرفاً به دنبال اهانت به شیره‌آ نبودند، . هدف اصلی آنها یوونتوس بود. غافل از آنكه با این كارشان نتوانستند از بزرگی یووه و شكست تیم مورد علاقه‌شان بكاهند.
اگر گائه‌تانو 29 سال پیش در جاده‌های سرد لهستان نابه‌هنگام تصادف كرد و فوتبال ایتالیا را تنها گذاشت، روز شنبه نیز نام او با شرارت مورد هتك حرمت قرار گرفت.
من به اینكه آیا آنها از طرفداران فیورنتینا بودند یا نه كاری ندارم. آنچه برایم اهمیت دارد پیدا كردن راهی برای توقف این رفتارها و جلوگیری از تكرار موارد مشابه است. اینكه روزی فرا برسد تا هیچ طرفدارِ فوتبالی در ایتالیا و جهان به چنین شیوه‌ای متوسل نشود.

 

گفتنی است گائه‌تانو شیره‌آ مدافع افسانه‌ای و فقید باشگاه یوونتوس و تیم ملی ایتالیا در سال 1989 و در 36 سالگی؛ در حالیكه برای استعدادیابی به كشور لهستان رفته بود، در اثر سانحه تصادف جان خود را از دست داد.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: